Saturday 3 September 2011

Pentingkan Diri

"aku kan... kalau ada sorg mamat gedik2 call aku, aku malas layan... off line je" sorg kwn aku pernah ckp....

"tp aku tak terasa sape2 pn nk tergedik kt aku... Dia mmg tgh stress, nk off line mcm kesian giler kot. Dia agak memerlukan org utk dgr je" aku balas...

"Ko ni kn.. kadang2 kita kene blaja pentingkan diri, supaya org tau limit dia dan tak menyebabkan org lain salah faham..."

Perbincangan ini berlaku antara aku dan s******* ketika salah seorang kawan aku lelaki selalu call aku sbb tgh stress dgn tunang dia...

Aku prnh tgk satu movie ni... ada satu ayat dia yg menyebabkan aku agak tersentap.
"If you want someone to love you, you need to learn to love youself first..."


Dulu org slalu nasihatkan aku, jgn pentingkan diri... tak baik. cuba pkkan org lain dulu... So smpi skang aku akan try utk pkkan org lain dulu... smpi aku terasa secara tak sengaja, I'm hurting the people who actually really care about me.

1st:
Instead of kwn2 aku yg call, aku akan suh diorg off, biar aku yg call. tak smpi ati lak nk suh diorg hbskan kredit utk aku je.... aku lak pkai bil, line lg murah kot~

2nd:
Kalau aku nk bli ape2, aku start kete trus je cari sendiri2. kalau ajak org, aku rs bersalah diorg kene tunggu aku pilih2 brg utk aku sendiri....

3rd:
I'm the maid-of-honor for the wedding of the first guy I ever loved. Dulu akak aku ckp aku dah gila, saje nk sakitkan hati sendiri... tp takkan aku nk tolak, dua2 tu kwn baik aku~

So, mcm mane cara untuk pentingkan diri? bukan itu sesuatu yg tak baik ke?? Aku byk kali tanye org, mcm mane nk jd org yg pentingkan diri..?
dan ada seorg sahabat telah memberi nasihat yg bernas

"Ann, aku rs ko kene bykkan membaca... supaya bila ko rs terlalu pentingkan org lain, ko lebih berhemah utk menjawab instead of ko berfikir utk pentingkan diri sendiri"

No comments: